Relaxatie

Ontspanning is van groot belang voor het lichaam. Het lichaam komt dan immers tot rust en herstelprocessen kunnen in het lichaam plaatsvinden (‘rest and digest: recharge the battery,repair and heal the body ’).

Het zorgt er ook voor dat het lichaam niet voortdurend wordt overvraagd en er op die manier roofbouw wordt gepleegd. In dit soort gevallen moet het lichaam diep in zijn reserves tasten en wordt het lichaam vervolgens letterlijk afgebroken. Vaak is langdurig sprake geweest van wat we noemen ‘roofbouw’. Ontspanning voor het lichaam is dus echt geen luxe maar een noodzaak om gezond te blijven of soms weer gezond te worden.

Ontspanning werkt vooral via ons parasympathisch zenuwstelsel. Lees hierover in het hoofdstukje cardiovasculair systeem onder het kopje lichaam: endocrien systeem en lees ook onder het kopje autonoom zenuwstelsel.

Hieronder worden een aantal ontspanningsoefeningen weergegeven.
Het zijn een aantal manieren waarop men een diepere graad van ontspanning kan verkrijgen dan enkel en alleen stil te gaan zitten met de ogen gesloten. De ontspanningsoefeningen zijn in te delen in de volgende 2 groepen.

actieve ontspanningsoefeningen
Hierbij ben je actief bezig door bijv. het maken van lichaamsbewegingen.
Het voordeel hierbij is dat je minder snel in slaap valt en je minder kans hebt om bijv. te
gaan piekeren.
bijv. yoga, tai-chi, spierontspanningsoefening, wandeling

passieve ontspanningsoefeningen
Hierbij ben je niet echt actief bezig met het maken van lichaamsbewegingen.
Hooguit ben je bezig in je hoofd (met je geest ofwel mind) kleine oefeningen te doen.
Het gaat dan om het volgen van lichaamsprocessen ofwel opmerken van sensaties in het
lichaam. Het kan ook gaan om het luisteren naar een geluidsbandje.
bijv. bodyscan, hypnose, luisteren naar ontspannende muziek.

De relaxatie/ontspanningsoefeningen
1. ademhalingsoefening
2. spierontspanningsoefening (Jacobson:12-16 spiergroepen)
3. autogene training (Schultz)
4. (ademhalings) meditatie (tellen tot 10), of andere vormen van meditatie
5. ontspanningsoefening via hypnose/verbeelding
6. taakconcentratietraining (zintuigoefening)
7. bodyscan
8. mindfulness-oefeningen (bijv. bij thee drinken, afwassen) ofwel geen multitasken
9. yoga
10. tai-chi
11. massage
12. warm bad, warme douche
13. wandelen in natuur
14. luisteren naar klassieke muziek, andere rustige muziek, natuurgeluiden
15. doen van dutje/siesta/powernap
16. zonnebank, zitten in zon met ogen gesloten
17. sauna
18. coldpack op voorhoofd
19. floating (zoek op via google)
20. biofeedback

Eigenlijk nog veel belangrijker dan het doen van ontspanningsoefeningen is in het inbouwen van ontspanning/relaxatie in het dagelijkse leven. Dit kan men op o.a. de volgende manieren doen:
1. onthaasten (‘go slow’)
2. neem van pauzes (op werk van lunchpauze 30 -60 min, theepauze 10-15 min in ochtend
2. en middag en minipauzes 1-5 min even niets doen, kletspraatje maken)
3. geen multi-tasken ofwel slechts met 1 iets tegelijkertijd bezig zijn
3. Ook niet voortdurend afwisselen tussen verschillende activititeiten/bezigheden.
4. tussendoor overdag ontspannen (op fiets goed rondkijken en genieten van natuur, in
4. auto luisteren naar ontspannende muziek)
5. werk/activiteit onderbreken om even rond te lopen (bevorderen bloeddoorstroming in
5. lichaam)
6. beperk aantal uren achter computer (beperk spelen van games, games zijn stress voor
6. het brein)
7. maak elke dag een periode van de dag vrij (‘vrije tijd’) om ergens ontspannen van
7. te genieten (dus niet voortdurend zinvol, productief en nuttig bezig zijn)
7. Word geen slaaf van de tijd maar zorg voor echte vrije tijd.

We moeten echter vooral niet dagen lang gaan zitten te mediteren. Dit is ook niet goed voor ons lichaam. Er zijn te veel beeldjes in wereld te koop van mediterende boeddhistische monniken met een fors overgewicht. Dit alles kan de stress van de geest wel verlagen maar is uiteindelijk erg slecht voor het lichaam.

‘even if you win the rat race, you’re still a rat’

‘slow and easy wins the race’ – engels gezegde

er is meer in het leven dan alleen je snelheid verhogen – Gandhi

As long as you can keep the inner quietness,
it does not really matter what confusion reigns outside – A.W.K. Gaillard

Kalm aan   … en rap een beetje – Herman Finkers

GoghBoerenSlapen2